idal mezczyzny

Czy istnieje ideał mężczyzny? Takie pytanie zadaje sobie wiele kobiet szukających tego jedynego. Panowie również zastanawiają się jak takim ideałem się stać lub przynajmniej się do niego zbliżyć. Problem polega na tym, że każdy ma własne ideały zarówno tyczące się sposobu życia, jak i poszukiwanego partnera. Gdy spytamy kobiety w Indiach o ideał faceta, otrzymamy inną odpowiedź niż po zadania tego pytania Polce. Mało tego różnice kulturowe to tylko jeden aspekt, wszystkie kobiety różnią się od siebie i gdy jedna będzie marzyć o seksownym „drwalu”, inna będzie upatrywać ideału w „bad boy-u”. Czy zatem da się podejść do tego tematu w sposób w miarę obiektywny? Wielu psychologów i stron, próbuje to robić, a my zebraliśmy dotychczasowe informacje by na ich bazie stworzyć ideał mężczyzny.

Sposoby badań

Warto we wstępie poruszyć kwestię tego, że idealny mężczyzna nigdy nie będzie idealnym dla wszystkich.

Różni psychologowie i strony zajmujące się kontaktami damsko-męskimi próbują ugryźć ten temat. My nie chcemy tworzyć własnych teorii czy opierać się na pojedynczych opiniach. Postaramy się opisać najciekawsze badania naukowe (choć nie zawsze) i wyniki rozmaitych ankiet, co pomoże nam stworzyć obraz idealnego faceta.

Idealny facet z metra

Wiele mówi się o kryzysie męskości, który dotyka głownie mężczyzn z dużych miast. Zacieranie się granic pomiędzy typowo kobiecymi i męskimi czynnościami, sprawia, że „prawdziwych” mężczyzn powoli zaczyna brakować.

Badanie przeprowadzone przez Adrienne Evans ze School of Media and Performing Arts przy Coventry University i Sarah Riley z Psychology Department ma pokazywać, że zarówno kobiety jak i mężczyźni wciąż widzą prawdziwą męskość w silnych i dobrze wyglądających facetach.

Jak wyglądała metoda badawcza?

  1. Na stronie tubecrush.net publikowane są zdjęcia mężczyzn z Londyńskiego metra. Zdjęcia wykonywane są z ukrycia i dodają je użytkownicy strony.
  2. Sarah i Adrienne przeanalizowały oceny poszczególnych mężczyzn i na bazie cech wspólnych najlepiej ocenianych osób postarały się opisać kanon męskiej urody obowiązujący w obecnej dekadzie.

Abstrahując od faktu, że fotografowane osoby nie mają pojęcia, że ich zdjęcia znajdują się w internecie, badanie wydaje się ciekawe.

W wyniku analizy okazało się, że najlepiej oceniani są mężczyźni o wysportowanych sylwetkach lub w strojach sportowych sugerujących, że wracają z treningu.

Dobre oceny zbierają również eleganccy mężczyźni, których wygląd wskazuje na posiadanie stabilnej i dobrej sytuacji finansowej.

Jak wiemy Londyn jest dużym miastem z ogromną mieszanką kulturową. Dlatego na stronie tubecrush.net znajdziemy zdjęcia mężczyzn o różnym pochodzeniu etnicznym. Jak się okazuje to osoby o białej typowo europejskiej cerze cieszą się największym zainteresowaniem.

Badanie zakończone jest tezą mówiącą, że pomimo postępowości społeczeństwa wciąż mamy takie samo spojrzenie na ideał mężczyzny.

Idealny facet musi być silny i ustawiony, taki kandydat daje bezpieczeństwo i wydaje się idealny do założenia rodziny.

Spojrzenie mężczyzn na samych siebie

Kto decyduje o tym czy dany mężczyzna jest idealny? Dlaczego to prawo z góry przypisuje się kobietom? Panowie i Panie często w inny sposób rozumieją ideał co potrafi prowadzić do nieporozumień.

No More Mr. Nice Guy dr Roberta Glovera i Davida Deidy z 1997 roku The Way of the Superior Man, to pozycje pokazujące różnice pomiędzy miłym facetem a ideałem mężczyzny.

Główna teza mówi o tym, że aby stać się ideałem należy zaakceptować siebie. Dodatkowo wymienia się takie cechy jak:

  • Radzenie z problemami,
  • Branie odpowiedzialności za swoje działania,
  • Umiejętność przyznania się do strachu i jego akceptacja,
  • Szczerość,
  • Otwartość w mówieniu o emocjach,
  • Umiejętność budowania trwałych relacji z kobietami i mężczyznami.

Powyższe tezy pochodzą z roku 1997, książka powstawała jeszcze wcześniej, więc mówimy o okresie, w którym zmiany w postrzeganiu roli mężczyzny dopiero się zaczynały.

Mimo wszystko trudno się nie zgodzić, że opisane cechy powinny również dzisiaj definiować ideał mężczyzny.

Idealny mężczyzna w różnych kulturach

Kolejne badanie, które zwróciło naszą uwagę zostało wykonane przez specjalistów z firmy Kantar i zostało zatytułowane „Idealny mężczyzna”.

Jak tłumaczą twórcy badanie opierało się na analizie szeregu socjologicznych pytań tyczących się wymagań wobec współczesnych mężczyzn.

Przykładowe pytania:

  • Jaka jest rola mężczyzny w społeczeństwie,
  • Jaki jest modus operandi (sposób działania),
  • Co daje mężczyźnie kapitał społeczny,
  • Jaką ma motywację,
  • Jakie zachowania uskutecznia wobec kobiet i innych mężczyzn.

Pytania były zadawane przez marketerów, którzy kontaktowali się zarówno z osobami z danej kultury jak i spoza niej.

  Chiny Indie Wielka Brytania USA
Jak odnajduje się w społeczeństwie Ostrożny Przywiązany do roli, obowiązkowy Przyzwoity, odpowiedni Prawy w dążeniu do celu
Jego sposób działania Strategiczny, rozważny Egoistyczny, dumny Umiarkowany, dobroduszny Uczciwe starania
Jego czynnik X Samodoskonalenie Inteligentny, innowacyjny Pragmatyczny, z wyobraźnią Optymizm, który da się rozpowszechniać
Jego ostateczny cel Kapitał życiowy Osiągnięcie hinduskich ideałów transcendencji, Dobre życie Pozostawienie swojego śladu na świecie
Jego zachowanie wobec kobiet Harmonijny Maczo Ironiczny, pełen szacunku Życiowy romantyk
Jego zachowanie wobec innych mężczyzn Umiarkowanie żywiołowe Swobodne Dowcipne przekomarzanie się Wspierające

Jak widać ideał mężczyzny znacząco się różni, nawet w ramach jednego kręgu kulturowego.

W Indiach mężczyźni określani są przez kasty, w Chinach zwraca się uwagę na zachowanie mężczyzny w różnych sytuacjach a w Stanach Zjednoczonych wypada żyć w zgodzie z konstytucją i potrafić rozśmieszyć towarzystwo.

Jak zauważają autorzy badania cechy opisane w ten sposób można przypisać przywódcom narodowym badanych krajów.

Obraz idealnego mężczyzny na podstawie reklam

Firma Kantar zajmuje się marketingiem i patrzy na zachowania ludzi pod tym kątem. Twórcy badania zwracają uwagę na zagadnienie roli mężczyzny w reklamach.

Zastanów się jakich mężczyzn widzisz w polskich reklamach? Zazwyczaj to przystojni mężczyźni o czarnych włosach, śnieżnobiałym uśmiechu i dobrze zarysowanej sylwetce.

ideal mezczyzny w chinach
Źródło: https://www.kantar.com/north-america/inspiration/society/ideal-man-study

W Chinach natomiast do reklam kosmetyków podkreśla się androgyniczną urodę mężczyzn. To typ urody sprawiający, że ma się pewne cechy wyglądu płci przeciwnej.

Ten sam zabieg wykorzystywany jest w chińskich reklamach piwa, gdzie mężczyźni piją je wspólnie z kobietami.

W Polsce znajdziemy np. reklamy „Tatry” pokazującej mężczyzn walczących z naturą czy „Żubra” odwołującego się do silnych cech męskich. Naturalnie występują również reklamy z kobietami, jednak nie stanowią one głównego nurtu.

ideal mezczyzny w reklamie

Idąc dalej mamy reklamy Old Spice, które idealnie wpasowują się w tezy przeprowadzonego badania. Aktor grający w reklamach jest męski, do tego stopnia, że to pewien rodzaj parodii. Jednak doskonale pokazuje, że faceci w USA muszą mieć dystans do siebie.

Wygląd idealnego mężczyzny wedle sztucznej inteligencji

Skoro tak ludziom tak ciężko określić ideał mężczyzny to może sztuczna inteligencja pomoże? Bardzo modny ostatnio temat, AI było wykorzystywane do udzielenia odpowiedzi na niemal każde pytanie świata.

The Bulimia Project stworzył ideał mężczyzny i kobiety wykreowany przez AI na podstawie informacji z mediów społecznościowych.

 ideal mezczyzny wedle sztucznej inteligencji

Wygląd idealnego mężczyzny zbliżony jest do znanego Chada z internetowych memów. To bardzo dobrze umięśniony mężczyzna o kwadratowej szczęście i czarnych włosach.

Aż 63% z generowanych zdjęć prezentowało mężczyzn o oliwkowej skórze.

Co ciekawe badanie z roku 2023 dało inne wyniki od tych przeprowadzonych w roku 2022. Tym razem za ideał mężczyzny został uznany mężczyzna o brązowych włosach z zarostem i lekko opalonej cerze.

ideal mezczyzny wedle ai

Radzimy nie traktować tych testów na poważnie a jedynie w ramach ciekawostki.

Ideał mężczyzny się zmienia na przestrzeni lat

Mamy swoje zastrzeżenia do match.com, ale są też rzeczy, które robią dobrze jak badania pokazujące jakimi mężczyznami są zainteresowane kobiety w różnym wieku. Informacje opracowane przez dailymail, doskonale pokazują jak wiek wpływa na wybór partnera.

  • Kobiety w wieku 18-24 lat– Preferują mężczyzn „na pokaz”, takich, którzy dobrze wypadną przed przyjaciółmi, mają kaloryfer na brzuchu i są zgodni z ich gustami muzycznymi czy filmowymi.
  • Kobiety w wieku 25-34 lat– Atrakcyjność fizyczna mężczyzny dalej ma znaczenie, ale aspekt przypodobania się innym schodzi na dalszy plan. Na znaczeniu zyskują ambicie mężczyzny i jego spojrzenie na przyszłość.
  • Kobiety w wieku 35-44 lat– Na pierwszym miejscu stawiają stabilizację, ideał mężczyzny musi ją zapewnić. Ogromne znaczenie mają maniery osoby, z którą chcą się spotykać.
  • Kobiety w wieku 45-54 lat – Kobiety w tym wieku zainteresowane są mężczyznami gwarantującymi bezpieczeństwo oraz dobre dochody. Co ciekawe to właśnie kobiety w tym przedziale wiekowym z największą chęcią spotykają się z młodszymi mężczyznami.

W zawartych tezach ciężko znaleźć zaskakujące informacje, są pewne ciekawostki, ale raczej każdy spodziewał się podobnych odpowiedzi.

Cechy idealnego faceta wedle forumowiczów

Poszukiwania idealne faceta zawiodły nas na fora internetowe, w których użytkownicy z całego świata próbują razem dojść do tego jakie cech ma idealny mężczyzna.

Wśród najczęściej powtarzających się cech znajdziemy:

  • Pełna akceptacja siebie,
  • Świadomy swoich wad i zalet,
  • Traktujący poważnie swoje obowiązki,
  • Odporny na niepowodzenia,
  • Zabawny,
  • Szczery,
  • Otwarcie okazujący uczucia,
  • Namiętny,
  • Opiekuńczy.

Zestaw pożądanych cech jest naprawdę spory i nie sposób wymienić wszystkich. Jednak zawsze powtarza się kwestia akceptacji siebie, jak się okazuje zrozumienie własnych słabości jest jedną z najbardziej męskich postaw.

Czy ideał mężczyzny istnieje?

Czas podsumować zebrane informacje by ostatecznie odpowiedzieć na pytanie czy ideał mężczyzny istnieje.

Jeśli uważnie czytałaś artykuł zapewne doszłaś do tego samego wniosku co my. Ideał mężczyzny nie istnieje, każda kobieta i każdy mężczyzna określa ideał na bazie indywidualnych oczekiwań.

O tym kogo uznajemy za ideał decyduje środowisko, w którym się wychowujemy, nasze relacje z ojcem, bratem i innymi bliskimi dla nas mężczyznami.

Duże znaczenie w postrzeganiu obecnie obowiązujących ideałów mają reklamy, które nie tylko wykorzystują informacje zawarte w internecie, ale również kreują rzeczywistość.

Najważniejsze to znaleźć mężczyznę, który będzie idealny dla Ciebie, nie dla świata. Mamy nadzieję, że uda Ci się takiego znaleźć i spędzicie razem wiele idealnych chwil.

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %